Gothia Cup 2017

Gothia cup 2017

Tytöt -04 matkaa Gothia cupiin Göteborgiin heinäkuun puolivälissä 17 tytön ja sankkojen kannustusjoukkojen voimin. Seuraa tyttöjen reissua tältä sivulta/Yllätyksen facebookista/Instassa ylyn_04tytöt.

Aikataulu Suomen aikaa (Ruotsissa kello tunnin vähemmän)

Lauantai 15.7.

15.30 peli Viggbyholms IK FF:ä vastaan

Mahdollisesti discoon Antin johdolla

Keskiviikko

14.20 peli BK Häckeniä vastaan (turnauksen järjestäjät, joten katsojamäärä huipussaan)

(Mahdollisesti jokiristeily/Älvsborgin linnoitusreissu tai Universeum-tiedekeskus tässä tai muissa väleissä. https://www.gothiacup.se/gothia-card/)

Torstai

Puolivälierä ranskalaisia vastaan, 1-0 voitto

Välierä ruotsalaista Håbo FF:ä vastaan, 1-0 voitto

Lauantai

B-finaali saatiin siirrettyä aiemmaksi. Sunnersta voitti 1-0 rankkarimaalilla.

11.25 Junalla Göteborgista Tukholmaan

14.33 juna Tukholmassa

17.00 laiva lähtee Tukholmasta

Sunnuntai

9.15 laiva Helsingissä

10.17-14.40 juna Helsingistä Joensuuhun

Tulospalvelu kännykkään: Mene alla olevan linkin sivulle ja klikatkaa SMS-kuvaketta. Syöttäkää puhelinnumero, alkuun +358, puhelimeen tulee koodi, syötä se seuraavaksi tulevaan nettiselaimen näkymään. Puhelimeen tulee sen jälkeen aina meidän pelin jälkeen ottelun tulos. Palvelu on maksuton.

Tyttöjen päiväkirja

Lauantaina 15.7. tapasimme Joensuun juna-asemalla 9.00 ja juna lähti klo 9.17 Helsinkiä kohti.

Junamatka oli hyvin äänekäs, eikä kenelläkän ollut tylsää. Säälimme kanssa matkustajia aiheuttamamme melun takia..

N. klo 13.30 saavuimme Helsinkiin ja menimme Hesburgeriin syömään erittäin terveellisen aterian.

Sitten lähdimme käveleemään kohti terminaalia ja siellä meillä oli n. 3h aikaa odottaa laivaan pääsemistä.

Suurin osa oli innoissaan ruotsalaisista pojista,  jotka olivat myös terminaalissa. Osa meni jopa näyttelemään omia snapchat tunnuksiaan.

Noin 18.00 pääsimme laivaan ja menimme katsomaan kannelle laivan lähtöä.

Sitten kävimme syömässä ja lähdimme kiertelemään kauppoja.

20.30 osa meni hytteihin ja loput kiertämään laivaa.

22.00 aikoihin menimme nukkumaan tai ainakin yritimme.

Kirjoittanut Mandi ja Ronja H.

Tänään sunnuntaina heräsimme klo: 7.45 (tai 7.20). Menimme aamupalalle sen jälkeen pakkasimme tavarat ja odotimme, että laiva saapuun Tukholmaan. Sen jälkeen kävelimme metroasemalle. Metrossa oli kivaa, koska se kulki todella kovaa. Sitten menimme juna-asemalle ja kävimme siellä kahvilla Starbucksissa. Junassa istuimme kolme tuntia (teimme musicallyjä ja pyöritimme spinnereitä, lopussa tanssimme vähän). Rankan kolmen tunnin jälkeen olimme vihdoin perillä. Sitten menimme bussilla koululle. Koululla meiltä tarkistettiin passit ja sitten menimme syömään. Joitenkin mielestä ruoka oli hyvää. Menimme suihkuun ja Jutta ja Ari kävivät kaupasta iltapalaa. Illalla söimme ja venyttelimme.

Kirjoitti Emmi ja Pinkku

Jutan kommentti: ruoka koululla oli miljoona kertaa parempaa kuin Tanskassa, monipuoliset salaattipöydät, hyvää lämmintä ruokaa, hedelmiä ja kahvia jälkiruuaksi. Iltapala maistui silti vielä – olihan me vedetty päivä vähillä eväillä.

Ammattilaisvinkit reissuille

Professional-tiimin vinkkeinä majoituskoululle ja ylipäätään pidemmille reissuillle:

- Varaa aina mukaan jesaria ja jätesäkkejä luokkien ikkunoiden peittämiseen

- Varaa jokaiselle oma nimikoitu pyykkipoika (erityisesti samanlaisten sukkien roikuttamiseen). Viritä heti koululle tultua puiden väliin pyykkinaru, jonne aina pyyhkeet ja sukat sekä mahdolliset pyykit kuivumaan.

- Varaa desinfiointiainetta ja osta tarvittaessa paperia vessan lähelle. Isoissa turnauksissa epidemiat ovat enemmän kuin todennäköisiä. Täällä Gothiassa meillä on ikioma vessa, jee!

- Olkoonpa ruoka miten hyvää tahansa, kasvavat nuoret syövät aina lisää. Varaa iltapalaa ja kaikki nukkuvat iloisella mielellä.

- Survival-pakettiin kuuluvat myös mm. teleskooppivapa lipulle, ompelutarvikkeet, maitohappobakteerit, Yllätyksen sininen meikkikynä/kasvomaalit, hakaneulat, kaikenmoiset muovipussit ja lukuisat hierontapötkylät ja -pallot. Lisäksi yhteiset pesuaineet ja aurinkorasvat helpottavat pelaajien kantomäärää. Unisilmälappuja/tuubihuivia juuri kysyttiin ja sellaista ei nyt ylimääräisenä sattunut matkaan...

- Reissun paras raportointitapa on pelaajien itsensä kirjoittama blogi. Sitä on paitsi kiva kotiväen lukea, myös pelaajien itsensä katsella jälkikäteen.

Maanantaina heräsimme n. Klo 5.50.

Kun olimme pukeneet pelikamamme päällemme, ryntäsimme aamupalalle nälkäisinä. (Osan mielestä aamupala oli huono, osan mielestä taas hyvä) Aamupalan jälkeen nopeasti kävimme loputkin kamamme (pelikamat...) koululta ja lähdimme taapertamaan linja-autopysäkkiä kohti, joka sitten meidät heitti n. 2km päähän kentästä. Kävelimme kentälle päin väsyneinä,vessahätäisinä ja jännittyneinä. Antti jotui rauhoittelemaan vähän Linneaa joka oli vahvasti sitä mieltä, että seuraavasta puskasta hyppäsi sarjamurhaaja. Antti vain vastasi ”Jos sieltä nyt joku tulisi, olisi se ruotsalainen poika joka vain antasi Linnealle märän pusun poskelle.” Linnea vielä siihen vastalauseeksi tokaisi, että ”Eikun Antti se tulee antamaan sen märän pusun sinun peppuus.” Välikohtauksen jälkeen selvisimme elossa kentälle, jossa aloimme lämppäämään.

Peli meni miten meni. Hävisimme 0-1 huonolla pelillä, vaikka joukkue olisi ollut helposti voitettavissa. Pelin jälkeen lähdimme takaisin koululle, jossa sitten söimme ja kävimme suihkussa.

Sen jälkeen odottelimme hetken ennenkuin lähdimme piknikille ruotsalaisen emäntäjoukkueen kanssa. Piknikillä pelailimme, juteltiin ja söimme heidän tarjoamia eväitä. Opetimme myös suomalaisia kirosanoja ja keikkia muitakin rumia sanoja.

Piknikin jälkeen kävimme katsomassa miesten eliittisarjan peliä AIK:ta vastaan joku tuntematon japanilainen edustusjoukkue. Lähdimme toisella puoliajalla pois ja suuntasimme nokkamme kohti lähintä Lidl’iä. Ostimme yhteisiä eväitä ennen avajaisia, jotka sitten söimme. Eväshetken jälkeen lähdimme kohti avajaisia. Avajainen oli kaikkien mielestä aivan huikea ja jokaiselle tuli se fiilis, että halutaan voittaa Gothia Cup, jos kerta tänne on tultu! Avajaiset loppuivat n. Klo 22.00 Tulimme bussilla takaisin koululle ja söimme hieman iltapalaa ja juttelimme samalla päivän tapahtumista. Pesimme hampaamme ja kävimme n. Klo 23-24 nukkumaan. Kylläkin osilla tytöillä oli hieman energiaa jäljellä joten Jutta joutui muistuttamaan, että miesten vieressä on reilusti tilaa jos nyt ei rauhotuta.

Ronja & Maria

Tiistai

Tiistai 18.7.

Aamu alkoi rattoisasti, koska saimme nukkua puoli yhdeksän hujakoille. Sitten aamutoimet ja aamupalalle. Aamupalalla toisille ruoka maistui, toisille taas ei.

Ruoan jälkeen nappikset mukaan ja lähi leikkipuiston ”ässäkentälle” hieman pallottelemaan. Kentällä pelailimme ja lopussa vedimme rankkarit. Vasurikierroksen voittajalle Ari lupasi jäätelön, jonka voitti Linnea. Pelailimme noin tunnin, jonka jälkeen palasimme koululle syömään ja vaihtamaan pelikamat. Pelikamojen vaihtamisen jälkeen lähdimme taapertamaan kohti linja-autopysäkkiä. Bussissa oli kuumaa ja ahdasta, mutta pääsimme kuitenkin loppujen lopuksi perille.

Hätäisimmät vessassa kävijät kerkesivät hädintuskin vessaan kentällä. Viimein pääsimme aloittamaan alkulämmittelyt, ja Linnea tavalliseen tapaansa söi. Peli alkoi, muttei toivotulla tavalla. Paransimme kumminkin peliämme ja pelistä tuli jännittävän tasainen. Ensimmäisen erän puolivälissä vastustaja teki turhan helpon maalin. Maalista saimme enemmän agressiivisuutta peliin, ja toisella puoliajalla Ronja H teki hienon polvimaalin Millan upeasta kulmapotkusta. Peli päättyi tasaisen pelin jälkeen 1-1 tulokseen. Peli oli meidän osaltamme paljon parempi kuin maanantaina pelaamamme peli, mutta jäi vielä paranettavan varaa.

Pelistä lähdimme kohti linja-autopysäkkiä ja sieltä koululle suihkuun ja syömään. Syömisen jälkeen levähdimme ja suurinosa tytöistä lähti Lidliin, Jutta sekä Ari lähtivät johtajienpartyihin. Antti ja Mika saivat kestää hirveän matkan Lidliin tyttöjen kanssa. Kun matka alkoi jo näyttää toivottomalta, Emmi-suunnistajamme kaivoi puhelimensa taskustaan ja mapsin avulla pääsimme viimein perille. Hoidimme asiamme, ja lähdimme koulua kohti. Valitsimme lyhyimmän reitin puliukkojen metsän poikki, vaikka Antti ja Mika oli hieman eri mieltä ja yritti muuttaa mieltämme. Pääsimme kuitenkin jatkamaan matkaa, vaikka Antti meinasikin astua sontaan. Riikalla ja Ronja H:lla tuli tylsää, joten he matkan aikana ottivat vajaat 900 selfietä Linnean puhelimeen. Koululla alkoikin sitten itkujen ja naurujen myrsky, nimittäin Marko (ja Riikka) alkoi hieroa. Kun tuli Linnean vuoro, alkoi verta hyytävä välikohtaus (Linnea oli aivan jumissa). Linnea potki kaikilta puhelimet pois, ja husoi pullolla sinne sun tänne koska ei halunnut kenenkään kuvaavan häntä. Marko oli hiestä märkä, mutta ainakin sai hierottua Hannan ja Linnean.

Kirjoittivat Riikka, Linnea ja Iida

Jutta: Saavuimme Arin kanssa koululle ennenkuin kaikki tytöt olivat ehtineet nukahtaa :)

Herättiin keskiviikkona klo:8.00. Lähettiin aamupalalle, kun ei ollut mitään kiirettä sillä peli oli vasta iltapäivällä. Aamupalan jälkeen katsottiin eilisenpeli ja levättiin samalla. Jonka jälkeen lähdettiin peliin. Kun olimme perillä aloitimme alkulämpät. Peli hävittiin1-2. Pelin jälkeen lähdimme katsomaaan kehitysvammaisten peliä (Suomen maajoukkueen ottelu ruotsalaisia vastaan). Ella, Peppi ja Sara menivät kaupungille sillä Ellaa alkoi ahistaa. Kun peli oli katottu lähetiin tulla takaisin koululle päin. Kun olimme koululla kävimmme suihkullaa ja syömässä. Sen jälkeen vaan oltiin luokassa.

Kirjoitti Peppi ja Jenna

Torstai, 1. ja 2. pudotuspelikierros

Aamulla heräsimme 7.30, koska ensimmäinen peli oli vasta 11.10. Menimme aamupalalle, kun olimme heränneet ja laittaneet pelikamat valmiiksi. Aamupala oli taas samanlainen, kuin muinakin aamuina, eli yhtä köyhä.

Aamupalan jälkeen lähdimme kentälle valmistautumaan peliin. Peli oli USA:ta vastaan, jonka voitimme 4-0, tässä pelissä teimme 2 puskumaalia, ja molemmat olivat Millan keskityksistä ja Sara K teki ensimmäisen puskumaalinsa myös Venkku teki puskumaalin. Pinkku ja Linnea tekivät myös maalit. Millakin teki maalin, mutta YLLÄTTÄEN sitä EI hyväksytty. Kaikki pelasivat hyvän pelin.

Pelin jälkeen Ari osti jäätelöt Saralle, Ronjalle ja Linnealle, sen jälkeen lähdimme takaisin koululle ja kävimme syömässä. Syönnin jälkeen lepäsimme ja kuuntelimme musiikkia.

Noin 2h jälkeen lähdimme suunnistamaan kohti seuraavaa kenttää, joka oli onneksi vain kävelymatkan päässä. Pelin voitimme 4-0, vaikka edelleen maalinteko oli ongelma. Tässä pelissä maalit tekivät Jenna, Venkku, Sara K sekä Sara L.

Pelin jälkeen lähdimme käymään kaupassa ostamassa eväitä muille päiville sekä myös iltapalaksi. Kaupasta tultua lähdimme käymään suihkuilla jonka jälkeen meiltä otettiin puhelimet, jotta keskittyisimme paremmin seuraavan päivän peleihin. Vielä ennen nukkumaan menoa venyttelimme ja teimme muut iltatoimet.

Kirjoitti Venkku ja Milla

Perjantaina puolivälierä ja välierä

Heräsimme perjantaina klo 7.30 ja menimme aamupalalle. Aamupalan jälkeen lähdimen Hedenille shoppailemaan. Ostimme Gothia Cupin kaupasta turnaukseen liittyviä tuotteita. Kun olimme saaneet ostoksemme tehtyä, menimme ratikalla peliin.

Ranskalaisten pelityyyli oli lähinnä pitkä ja perään. Voitimme pelin 1-0 , maalimme teki Maija Muija Mäkiranta. Pelin jälkeen menimme koululle syömään ja lepäämään.

Toinen peli alkoi klo 18.00 ja voitimme senkin 1-0. Maalimme teki Sara Lähteenmäki. Tuomari oli epäreilu. Riikka sai keltasen kortin. Pelin jälkeen menimme nopeasti koululle syömään päivällistä. Kun olimme syöneet menimme luokkaan venyttelemään ja rentoutumaan. Sitten rupesimmen iltatoimiin ja nukkumaan.

Kirjoitti Sara K. ja Hanna

Jutta: Vähän alkaa jo muisti pätkimään :) Ilta oli hirmuista hoppua (ei rentoutumista). Ari ja Jutta juoksi sopimassa B-finaalia aiemmaksi ja koko porukka pakkasi kaikki kamat ja siivosi luokkaa.

Lauantai, B-finaali

Lauantaina viimeisenä aamuna koululla heräsimme todella aikaisin, 5:45. Siivosimme luokkahuoneen ja menimme aamupalalle.

Aamupalan jälkeen lähdimme pelikentälle. Matkalla jouduimme kiipeämään aidan yli. Pelikentällä lämmittelimme ja valmistauduimme B-sarjan finaalipeliin.

Hävisimme 1-0 rankkarilla, saimme hopeaa.

Mitallejen jaon jälkeen lähdimme kiireellä juna-asemalle. Menimme junaan, loppumatkasta juna hajosi ja jouduimme odottamaan junassa tunnin sen korjausta. Meinasimme myöhästyä laivasta, mutta juoksimme ja kerkesimme laivaan. Laivassa kävimme nopeasti hyteissä suihkussa, jonka jälkeen menimme syömään.

Syönnin jälkeen sai päättää menikö kauppaan vai kylpylään. Kylpylässä oli kaksi poreammetta, höyrysauna, pieniallas, kylmäallas ja saunat. Sen jälkeen kylpylässä käyneet menivät kauppaan. Kaupasta ostettiin paljon herkkuja ja tuliaisia. Kun tulimme kaupasta sai kierrellä laivassa ja syödä herkkuja, mutta jotkut pysyivät hyteissä.

Osa meni laulamaan karaokea. Karaoken jälkeen piti palata omiin hytteihimme, rupesimme tekemään iltahommia ja asettumaan nukkumaan.

Kirjoitti Sara L. ja Ella

Sunnuntaina laivalla oli sovittu, että herätys on puoli kasilta. Mikan huoneen puhelin soi jo seiskalta, tytöt luuli laivan uppoavan ja Mika vaan totesi: "nukkukaa vaan". Kuinka ollakaan Ari tuli koputtamaan viittä vaille puolen kaikkien oveen herätykseksi. Aamupalalla evästely meni osin pöperöksi, kun Piipponen bongasi tuttuja futiskasvoja naapuripöydästä. Nämä fanit, Forssell ja Väyrynen, halusivat ehdottomasti tyttöjen kanssa yhteiskuvaan.

Piipahdimme hyteillä ja reippaalla askelluksella pääsimme laivan ovelle. Blokkasimme tyylikkäästi kaikkien kanssamatkusjien liikehdinnän oven suuntaan istumalla käytävien aukoilla. Kun verhot alkoivat vartti ennen rantautumista aueta, Ari hilasi jo rinkkansa ylös. kattosprinklereitä hipoten, etunojassa odottaen. Tyttöjen matkavauhti oli ovien avautumisen jälkeen taas huimaa. Juoksutahti jätti "vastustajat" taakse ja ensimmäiset paikat ratikassa olivat taattu. Vitosella asemalle ja siellä vielä pullojen täyttö ja kioskilta pikkuevästä. Vielä oli aika monella rahaa käyttämättä :)

Junassa meno on ollut ainakin tähän mennessä (tunti huristeltu) rauhallista. Väsynyt mutta iloinen porukka kerää voimia, sillä jo ensi viikonloppuna alkaa sarja. Kahdeksan peliä kuuteen päivään ja toista viikkoa yli kymmenen kilsaa kävelyä kamojen kanssa - siinä on palauttelemista. Aikuisista osa lähtee töihin lepäämään, osa aikoo jopa hieman pötkötellä kotosalla.

Huomasi, että tytöt ovat kasvaneet edelliskesän pitkän reissun jälkeen. Vaikka jännittäjiä joukkoon mahtuukin, yhdessä ylitetään kaikki haasteet ahtaista kulkuvälineistä yöjännityksiin, nilkkakivuista mahanpuruihin ja junarikoista lukollisiin rauta-aitoihin. Junassa jokainen oli valmis lähtemään ensi vuonna uudestaan. Silloin järkätään alle harkkapelit jännitystä poistamaan, pakataan salmiakkia kilpasiskoille tuliaisiksi ja toivotaan vähän lähempänä keskustaa olevaa koulua majoituspaikaksi. Joko vanhemmat olette valmiita talkoisiin :)

Niin ja seuraava ulkomaanreissu onkin jo muutaman kuukauden päästä, kun suuntaamme Tallinnaan. Siellä kohdataan mm. virolaisia, latvialaisia ja ruotsalaisia.

Kiitos reissusta!

Kirjoitti Jutta

P.S. Muut aikuiset kuulemma tarjoaa kahvit ennemmin kuin kirjoitti tällä vuorolla